A PROVOCADORA CRÍTICA DE EYRÉ
No último número de A Nosa Terra, Xosé Manuel Eyré publicou unha crítica da novela Cabaret Voltaire. Lina coa mesma devoción discípula coa que leo os outros seus traballos seus. O principio pode ser máis provocador, mais habería que esforzarse abondo: sitúame na liña xeracional de Otero Pedrayo, sabendo como sabe que o único Otero que me interesa é aquel cantante que estivo casado coa actriz María José Cantudo. A seguinte referencia é Risco; si, hai moita Mitteleuropa nesa novela, hai unha nova toma en consideración da tensión entre a conservación da identidade de nós e a ollada internacionalista necesaria para progresarmos como nación. Pregúntase polo feito de ser nazi o protagonista: o meu K procura a súa identidade individual un colectivo que facía proselitismo dun ideario identitario de gran intensidade, como foron os nazis. Constatada a derrota bélica do rabaño no que entrou para sentirse alguén, elixe o amor cara unha persoa forte (a serea Nuria) como xeito de atopar abeiro de autoestima. Os inmigrantes son unha ameaza para integridade do seu grupo (o que lle confire o sentirse ben consigo) e por iso acaba sendo racista, se ben un xenófobo que intenta enganarse a si mesmo, como nos acontece a maioría dos europeos.
Eyré observa un desleixo no meu estilo. Soamente podo constatar que eu son novelista, non prosista. O estilo é a excusa dos poetas para agochar as súas eivas no tempo de escribiren novelas. Eu preocúpome da estrutura, dos personaxes, dos puntos de vista, das ambientacións, do ritmo,... e o estilo son fogos de artificio que distraen a mirada de todo iso. Ferrín é un bo prosista, Gonsar un bo novelista; o que non acontece ao revés.