AGORA TAMÉN ESCRIBEN 'ESAS'
HAI UNS DÍAS que me pregunto onde estaba Joyce Carol Oates e onde estaba eu. Quero dicir, ando con ‘Mamá’ (Alfaguara) e preguntándome por que non lera aínda a Oates. Con Iolanda Zúñiga aconteceume algo semellante hai dous anos. Certo que ela non publicara aínda, pero ‘Vidas post-it’ (Xerais) abraioume con tal intensidade que me preguntei por que non aparecera antes na miña vida lectora. Daquela, andaba eu algo canso dese xeito profesoral no que se escribe moita da literatura feminina en Galicia. Distingo literatura escrita por unha muller e literatura feminina porque hai homes que escriben litetatura feminina. A diferenza é unha voluntariedade de narrar coa condición de femia no centro do imaxinario. As nosas autoras máis mediáticas están certas de que a literatura é un arma cargada de ecoloxismo e feminismo, polo que adoitan inclinarse cara ao didactismo e ao proselitismo, e a esqueceren que a novela e o ensaio son estradas diferentes que conducen a lugares afastados. O Premio Xerais deste ano deume unha alegría respaldando o talento deitado por Zúñiga en ‘Periferia’, como ma deu o Terra de Melide con Eva Moreda. O editor Manuel Bragado, de feito, advertiu de que «felizmente vivimos na primeira década das narradoras galegas». Atrás ficaron os tempos do Baroja que non lle cría a Delibes que vendera 5.000 exemplares en tres meses. Delibes retrucou que «é que agora len as mulleres» e Baroja aceptou retorcendo o fígado ácedo de misoxinia : «Se empezaron a ler ‘esas’...». Joyce Carol Oates atende a narrar, mais advirte de que as súas personaxes «non están en silencio: elixen con infinita precaución a súa linguaxe para poder sobrevivir e prosperar».